“No ens oblidem que cada nen o nena
aprèn d’una forma diferent,
ni pitjor ni millor.
I és per això que s’ha de
personalitzar l’ensenyament!”
Neus Medel
Tutora de 3r.
Hola, soc la Neus Medel, logopeda de l’escola Delta.
Fa més de deu anys que formo part de l’equip
d’aquesta petita i familiar escola.
Aquí els ensenyem i ajudem a créixer, sempre des del
carinyo i observant-los de ben a prop. Això ens permet
poder detectar aspectes que els hi costin.
És just aquí quan activem el protocol per a començar
les sessions de logopeda a l’escola.
Podríem resumir la nostra feina en una paraula:
“ajudar”. Perquè estem aquí per ajudar a les famílies,
als mestres i sobretot als vostres fills si ho necessiten.
Les meves tasques tant a infantil com a primària consisteixen en:
  • Fer previsió de possibles dificultats.
  • Detectar problemes de parla o comunicació.
  • Avaluar a l’infant.
  • Fer diagnòstic de parla o llenguatge.
  • Planificar la rehabilitació o tractament.
  • Orientar a les famílies.
  • Assessorar als tutors.
  • Crear material de reforç.
  • Assessorament al professorat.
  • Cofundadora de la CAD de l’escola ( Comissió d’Atenció a la Diversitat).
Treballar de logopeda a dos nivells com infantil i primària és molt enriquidor però molt diferent a la vegada, us explico:
En l’etapa infantil, les mestres són les principals detectores i em demanen ajuda en aspectes com:
“Neus aquest nen no diu bé aquest so o quan parla no se l’entén o sembla que no escolti bé”.
IMG_1568
El primer que necessito és una autorització de les famílies. Un cop la tinc, la meva tasca principal és esbrinar perquè aquell infant no parla bé.
Per tant, després de fer una exploració física dono importància a aspectes com aquests:
  • Mastega bé?
Ja que la deglució és el “gimnàs” de la parla! I menjar triturat debilita la musculatura.
  • Té encara algun hàbit infantil? Ja que els biberons i les pipes deformen el paladar i les dents…i així no poden dir bé els sons!
  • I respira bé? Els mocs en aquestes edats, fan que respirin solament per la boca provocant una llengua gandula!
Així que la majoria de tutories que faig amb les famílies són sobre aquest tema:
“La importància de com mengen o masteguen els seus infants i de com pot afectar a la seva parla”
Fet del que no són conscients ja que ningú els havia explicat abans.
Altres temes que també ocupen les tutories infantils són “com deixar el xumet”, “com fer el pas del bibi al got” “com pronunciar bé la /R/ o la /S/”, ” Que és la deglució atípica”, etc.
A primària, la meva tasca és ben diferent!
Trobem que cada vegada hi ha més dificultats d’aprenentatge.
La meva feina en aquesta etapa juga un paper important portant a terme les següents funcions:
  • Rehabilitar dificultats en l’articulació o disfonies.
  • Valorar la part de lecto-escriptura en l’exploració de Dislèxia. La resta de funcions les valora la psicòloga de l’escola.
  • Valorar i assessorar sobre les dificultats d’aprenentatge derivades del Tdah i Tea.
  • Valorar i diagnosticar els trastorns del desenvolupament del llenguatge.
  • Assessorar als tutors per poder fer adaptacions curriculars o metodològiques.
  • Donar eines perquè l’infant sigui autònom a classe.
En la nostra petita escola un infant amb dificultats de parla o llenguatge té l’acompanyament, el seguiment i diagnòstics, com si d’un centre privat de logopèdia es tractés.
Tal com us he comentat al principi, en què us puc ajudar?
IMG_1370